Η επιτυχία ήταν πάντα μια δύσκολη εξίσωση για τους καλλιτέχνες. Ήδη από την δεκαετία του 1950 η πιθανότητα ήταν μια στο εκατομμύριο. Ακόμα και με την εξάπλωση της ψηφιακής δημοκρατίας από το 2000, η προσιτή διανομή μουσικής και το μάρκετινγκ στα σόσιαλ δεν βελτίωσαν τα πράγματα. Τώρα έχουμε και ένα στατιστικά τεκμηριωμένο μέτρο της δυσκολίας αυτής.
Η Chartmetric είναι μια εταιρία που παρακολουθεί τα παγκόσμια δεδομένα streaming. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεσή της για το 2023, η καλλιτεχνική κοινότητα αυξήθηκε κατά 1.3 εκατομ. καλλιτέχνες, με ρυθμό 3.642 νέων καλλιτεχνών την ημέρα, ανεβάζοντας τον συνολικό πληθυσμό της κοινότητας στα 9.7 εκατομμύρια.
Η υπηρεσία χωρίζει τους καλλιτέχνες σε 6 επίπεδα με βάση την δημοφιλία τους:
«Πρωτοεμφανιζόμενοι» είναι οι νέοι καλλιτέχνες, που δεν έχουν ακόμη ταυτότητα ή κοινό. Από τους 100.000 ως τους 35.000 είναι οι «ανερχόμενοι» από τους 35.000 ως 12.000 οι «αναγνωρισμένοι, οι «mainstream» είναι από 12.000 ως 1.600, «Superstars» είναι οι κορυφαίοι 1.500, κι απ’ αυτούς «κλασικοί» θεωρούνται όσοι έχουν ενεργή μουσική σταδιοδρομία για περισσότερα από 30 χρόνια.
Από τα 1,3 εκατομμύρια καλλιτέχνες που προστέθηκαν πέρυσι, το 87,6% είναι πρωτοεμφανιζόμενοι, το 12,3% ανερχόμενοι και μόλις το 0,05% αναγνωρίστηκαν, που σημαίνει ότι κατατάχθηκαν στους 35.000 καλύτερους στην πλατφόρμα. Από τα στοιχεία φαίνεται πως η πλειοψηφία των καλλιτεχνών μένει στάσιμη στις αντίστοιχες κατηγορίες χωρίς να ανεβαίνει η δημοτικότητά τους ή να εξελίσσονται σε ψηλότερες κατηγορίες. Επιπλέον από αυτά τα 1,3 εκατομμύρια, μόνον οι 710.000 κατάφεραν να καταταγούν σε κάποια κατηγορία. Αυτό αποδίδεται σε ελλιπή ή ανύπαρκτη διαχείριση ή σε σφάλμα δεδομένων.
Το συμπέρασμα της Chartmetric είναι πως οι περισσότεροι Superstars προέρχονται από το mainstream και όχι από τους πρωτοεμφανιζόμενους ή τους ανερχόμενους. Αυτό σημαίνει πως η μετεωρική άνοδος είναι υπόθεση του παρελθόντος και πως η διάκριση σε πολλαπλούς τομείς (δισκογραφία, ζωντανές παραστάσεις, παρουσία στα ΜΜΕ, σπόνσορες) είναι προϋπόθεση για να ανέβει κάποιος στις μεγάλες κατηγορίες: ένα viral βίντεο στο TikTok δεν είναι πλέον αποτελεσματική στρατηγική.
Αλλά ακόμη κι από τους ανερχόμενους, μόνο το 12% κατάφερε να ανέβει στο επίπεδο των αναγνωρισμένων (35.000 ως 12.000). Απ’ αυτούς ελάχιστοι πέρασαν στις ψηλότερες κατηγορίες: μόλις το 0,25% πέρασε από την κατηγορία των αναγνωρισμένων στο mainstream (12.000 ως 1.500) ή στους Superstars (πάνω από το 1.500).
Ωστόσο το «να τα καταφέρεις» σημαίνει διαφορετικά πράγματα για διαφορετικούς ανθρώπους. Κάποιοι είναι απόλυτα ευχαριστημένοι με το να ζουν από τη μουσική, άλλοι φιλοδοξούν η μουσική τους να φτάνει σε όσο το δυνατόν περισσότερους ακροατές. Γι’ αυτούς, ένα viral βίντεο στο TikTok ή στο Instagram είναι μια καλή αρχή, αλλά δεν αποτελεί εγγύηση: οι αριθμοί δεν λένε ψέματα, οι πιθανότητες είναι πραγματικά εναντίον τους.
Πηγή: https://reports.chartmetric.com/2023/year-in-music/part-1