Στη μουσική βιομηχανία των ημερών μας η παρουσία και διάθεση της μουσικής από τα διαδικτυακά κανάλια είναι κεντρικής σημασίας. Όλοι αγοράζουν ή ακούν από το iTunes, το Spotify, το Beatport κλπ. Αν η μουσική σας δεν βρίσκεται εκεί είναι σαν να μην υπάρχει. Τα νούμερα μιλάνε: από τα $17 δις εσόδων της βιομηχανίας (για το 2017) τα $9,4 δις προέρχονται απο τον ψηφιακό τομέα - 6,6 από downloads και 2,8 από streaming. Άρα το 54,3% της βιομηχανίας κινείται στο διαδίκτυο. Αυτό είναι γνωστό στους ανεξάρτητους μουσικούς κι εκδότες. Για να τοποθετήσουν την μουσική τους σ' αυτά τα σημεία διάθεσης πρέπει να απευθυνθούν σε κάποιον απο τους πολλούς διανομείς (distributors, aggregators). Αυτοί αναλαμβάνουν να την ανεβάσουν στα ψηφιακά καταστήματα, καθώς τα τελευταία σπανίως δέχονται προϊόν κατευθείαν από εκδότες ή καλλιτέχνες. Επικεντρώνονται στις πωλήσεις και εξαρτώνται απο ένα δίκτυο αξιόπιστων εταιριών που επιμελούνται και προμηθεύουν το περιεχόμενο.
Οι ψηφιακοί διανομείς
Είναι οι εταιρίες που στέλνουν την μουσική στα ψηφιακά καταστήματα. Παλιότερα οι διανομείς φρόντιζαν να φτάνουν CD και βινύλια στα σωστά σημεία πώλησης στην ώρα τους. Με την πτώση των φυσικών πωλήσεων και την άνοδο των ψηφιακών, όλοι κάνουν και ψηφιακή διανομή, ενώ εμφανίστηκαν και νέες επιχειρήσεις που διανέμουν αποκλειστικά ψηφιακό περιεχόμενο που θα μας απασχολήσουν εδώ. Οι διανομείς προμηθεύουν την μουσική σε πολλά και διαφορετικά σημεία, από το iTunes μέχρι το Spotify και το Amazon. Κάθε τέτοια υπηρεσία έχει δικές της προδιαγραφές: η μορφή, το πακετάρισμα, το sales pitch, η ίδια η μουσική υποβάλλονται διαφορετικά στο iTunes απ' ότι, για παράδειγμα, στην Rhapsody. Οι διανομείς έχουν εξελίξει ειδικό λογισμικό που αυτοματοποιεί την διαδικασία υποβολής.
Επιχειρηματικό μοντέλο
Οι εταιρίες αυτές έχουν μειωμένα λειτουργικά έξοδα σε σχέση με τους παραδοσιακούς διανομείς: δεν διατηρούν αποθήκες, δεν κάνουν αποστολές και δεν τυπώνουν αντίτυπα. Δέχονται την μουσική, την προωθούν στα καταστήματα, εισπράττουν τα έσοδα απο λήψεις και ροές, εκδίδουν τα εκκαθαριστικά και εξοφλούν τους καλλιτέχνες / εκδότες. Μ' αυτόν τον τρόπο εξυπηρετούν πολλούς πελάτες με λίγο προσωπικό και χαμηλά κόστη. Τα έξοδά τους είναι κυρίως μισθοί, οπότε οι εργατοώρες που επενδύονται σε επικοινωνία με τους πελάτες είναι οι κατά το δυνατόν ελάχιστες.
Ο διανομέας πληρώνεται είτε εφάπαξ με την υποβολή της μουσικής, είτε με ποσοστό από τις πωλήσεις της. Συνήθως η εφάπαξ αμοιβή για μεμονωμένη υποβολή (1-2 tracks) είναι περίπου $10, για EP (μέχρι 6 tracks) $20 και για ένα άλμπουμ (πάνω από 6 tracks) $40. Μερικές εταιρίες ζητούν επιπλέον και μια ετήσια συνδρομή από $10 ως $50, ανάλογα με τον αριθμό των tracks.
Όταν ο διανομέας δουλεύει με ποσοστό, δεν έχει εγγυημένα έσοδα - αν η μουσική δεν πουλάει δεν βγάζει κανείς λεφτά. Ωστόσο τα έξοδά του τρέχουν. Αυτός είναι ο λόγος της εφάπαξ αμοιβής - να καλύψει μέρος απο τα έξοδά του.
Ποιοί είναι τα σημαντικότερα ηλεκτρονικά καταστήματα
Τα iTunes, Amazon, Spotify, Pandora και Rhapsody κυριαρχούν στην αγορά ψηφιακού περιεχόμενου (το iTunes μόνο του κάνει το 60 - 75% των πωλήσεων). Για dance μουσική, τα Beatport και JunoDownload είναι αδιαμφισβήτητα πιό κατάλληλα, με το πρώτο να υπερέχει με διαφορά. Στο streaming, τα Deezer είναι σε άνοδο, ενώ όλο και πιό πολλοί χρησιμοποιούν τα Shazam και SoundHound για άγνωστα, ενδιαφέροντα κομμάτια.
Ιδανικά θέλετε η μουσική σας να βρίσκεται τουλάχιστον στα iTunes, Amazon και Spotify. Η χορευτική μουσική πρέπει να βρίσκεται και στα Beatport και JunoDownload. Η παρουσία στα άλλα κανάλια είναι ευπρόσδεκτη αλλά όχι απαραίτητη.
Κριτήρια υποβολής
Κάποιες απο τις υπηρεσίες αυτές δεν δέχονται οποιεσδήποτε υποβολές: τα Beatport, Pandora και JunoDownload είναι γνωστό ότι επιλέγουν την μουσική που προβάλουν και συχνά ζητούν από τον ενδιαφερόμενο διανομέα, εκδότη ή καλλιτέχνη να υποβάλλει τον κατάλογό του για έγκριση. Επομένως, ακόμη κι αν ο διανομέας σας έχει συμφωνία με τις συγκεκριμένες υπηρεσίες, δεν εγγυάται ότι η μουσική σας θα εμφανίζεται σ' αυτές.
Χρόνος παράδοσης
Είναι διαφορετικός για κάθε κατάστημα. Το Beatport μπορεί να χρειαστεί δυο εβδομάδες, το iTunes τρείς. Αλλά υποβάλλοντας σε τόσα πολλά σημεία, ο διανομέας ιεραρχεί τις αποστολές. Υπολογίστε για σιγουριά 3-4 εβδομάδες μέχρι να φτάσει η μουσική σας παντού. Σημειώστε ότι οι μικροί, ανεξάρτητοι διανομείς συχνά χρησιμοποιούν μεγαλύτερους διανομείς-εταίρους και συνεπώς μπορεί να υπάρχει περαιτέρω καθυστέρηση. Απ' αυτήν την άποψη, ίσως προτιμήσετε εξαρχής μια μεγάλη εταιρία διανομέα, επιχειρηματικά "κοντά" στις υπηρεσίες λήψης/ροής που σας ενδιαφέρουν.
Νομικά ζητήματα
Ξεκινώντας συνεργασία μ' έναν διανομέα, θα υπογράψετε μια σύμβαση. Πρέπει να τους παραχωρήσετε το δικαίωμα να πωλούν και να διανέμουν την μουσική σας στα καταστήματα και να εισπράττουν για λογαριασμό σας τα έσοδα.
- Οι μεγάλοι διανομείς εξυπηρετούν τόσο πολλούς πελάτες ώστε οι συμβάσεις τους είναι “προσχώρησης” - φόρμες που συμπληρώνονται - χωρίς διαπραγματεύσιμους όρους, υπογράφεις ή προχωράτε στον επόμενο. Μόνον μικρότερες ή εξειδικευμένες εταιρίες διαπραγματεύονται τις συμφωνίες τους και μόνον αν έχετε μεγάλο κατάλογο ή δική σας εταιρία παραγωγής.
- Προσέξτε την διάρκεια και τους όρους της σύμβασης. Ως ανεξάρτητος δημιουργός στοχεύετε το πολυπόθητο δισκογραφικό συμβόλαιο, σωστά; Συνήθως η δισκογραφική θα σας ζητήσει να εκχωρήσετε τα δικαιώματα διανομής και πώλησης του όλου έργου σας. Πιθανόν αυτά να βρίσκονται στα χέρια του διανομέα με τον οποίο έχετε συμβληθεί μέχρι εκείνη τη στιγμή. Για να μην χάσετε ένα καλό συμβόλαιο για τέτοιο λόγο, η σύμβαση διανομής θα πρέπει να είναι αορίστου χρόνου και να προβλέπει τη λήξη της σε διάστημα 1-2 μηνών από απλή ανακοίνωση / δήλωση. Συνήθως τέτοιες συμβάσεις έχουν οι μεγάλοι διανομείς. Οι μικρότεροι προσπαθούν να σας δεσμεύσουν για ορισμένες χρονικές περιόδους (1-3 ετών), καθώς επενδύουν μακροπρόθεσμα στην εξέλιξη της καριέρας σας.
Οι απάτες
Υπάρχει ένα παλιότερο νομικό ζήτημα, που πρόσφατα ανέκυψε πάλι με έναν μεγάλο διανομέα: Όταν ένα ηχογράφημα παίζεται στο ψηφιακό ραδιόφωνο ή στο Spotify γεννά έσοδα για τον δημιουργό. Πρόκειται για έσοδα από δημόσια εκτέλεση σε συνδρομητικές υπηρεσίες τα οποία συγκεντρώνει το SoundExchange ή ο ΟΣΔ που σας εκπροσωπεί, έτσι ώστε οι καλλιτέχνες να μπορούν να βιοπορίζονται - σπάνια να πλουτίζουν κιόλας - απο την κυκλοφορία του έργου τους.
Στην πράξη, πολλοί καλλιτέχνες και εταιρίες δεν διεκδικούν τα συγκεκριμένα έσοδα, με αποτέλεσμα σημαντικά ποσά να μένουν στο τραπέζι. Οι διανομείς λοιπόν διεκδικούν το περιεχόμενο και εισπράττουν τα χρήματα, συχνά χωρίς προηγούμενη άδεια από τον καλλιτέχνη.
Σιγουρευτείτε ότι η σύμβασή σας δεν τους παραχωρεί το δικαίωμα να εισπράττουν τέτοια έσοδα ή έσοδα από άδειες συγχρονισμού. Αν παρ' όλ' αυτά το παραχωρήσετε, φροντίστε να ενημερώσετε τον ΟΣΔ με τον οποίο συμβάλλεστε για το έργο που πρόκειται να δημοσιεύσετε μέσω του διανομέα.
Κωδικοί UPC / EAN / ISRC
UPC είναι τα αρχικά του "Universal Product Code" και EAN του "European Article Number". Σήμερα οι κωδικοί EAN έχουν γίνει "International Article Numbers" αλλά έχει επικρατήσει το παλιό ακρωνύμιο. Οι κωδικοί UPC/EAN χρησιμοποιούνται για την σήμανση συγκεκριμένων προϊόντων, πχ ενός άλμπουμ ή ενός single. Ο κωδικός ISRC είναι τα αρχικά "International Standard Recording Code" και αφορά στο ηχογράφημα και όχι στο φυσικό προϊόν. Για παράδειγμα, ένα άλμπουμ με 10 τραγούδια έχει έναν UPC/EAN και 10 ISRC κωδικούς.
Οι κωδικοί αυτοί χρησιμεύουν στην απλή και συστηματοποιημένη διεθνή διαχείριση και διάδοση προϊόντων και ηχογραφημάτων. Με τη χρήση τους παρακολουθούνται και ελέγχονται η διανομή, οι πωλήσεις, οι αναμεταδόσεις κλπ. Επίσης χρησιμοποιούνται στην λεγόμενη "τεκμηρίωση", για την διανομή των εσόδων απο δικαιώματα στους δικαιούχους δημιουργούς.
Μπορείτε να εκδώσετε ελεύθερα κωδικούς UPC/EAN για τα προϊόντα σας αποκτώντας μια γενική άδεια εδώ για $750. Το ίδιο ισχύει και για τους ISRC, που εκδίδονται απο συνεργάτες της IFPI εδώ. Η γενική άδεια στοιχίζει από $75 μέχρι δωρεάν και εκδίδετε όσους κωδικούς χρειάζεστε.
Στην πράξη οι διανομείς προμηθεύουν τους απαραίτητους κωδικούς ώστε να μην ασχοληθείτε εσείς με το θέμα, και συνήθως σας χρεώνουν. Αν έχετε πολλές και συχνές κυκλοφορίες εξετάστε το ενδεχόμενο να αποκτήσετε δική σας άδεια έκδοσης.
Κόστη και τρόποι πληρωμής - τι συμφέρει
Όπως είδαμε οι τρόποι πληρωμής είναι εφάπαξ, ποσοστά ή συνδυασμός των δύο. Επιλέγουμε κάνοντας ς υπολογισμούς με απλή λογιστική (και κοινή λογική).
Ας υποθέσουμε πως για την διανομή ενός άλμπουμ έχουμε δυο υποψήφιους διανομείς. Ο Α ζητά εφάπαξ αμοιβή $50 και άλλα $50 για ετήσια συνδρομή. Ο Β κρατά ένα ποσοστό 15% από τις πωλήσεις. Το iTunes και το Amazon πωλούν λιανική $.99 το κομμάτι, άρα η χονδρική του διανομέα είναι $.70 κι εκεί υπολογίζεται το ποσοστό του. Για να βρούμε ποιά είναι η πιό συμφέρουσα συμφωνία χρησιμοποιούμε δυο μαθηματικούς τύπους (θυμάστε που δάσκαλοι και καθηγητές σας έλεγαν οτι τα μαθηματικά ειναι απαραίτητα όποιο επάγγελμα κι αν ακολουθήσετε; Ορίστε τώρα).
Ετήσιο Εφάπαξ / Ποσοστό = Ακαθάριστα Έσοδα. Αντικαθιστούμε:
$100 / $0.15 = $666.67 είναι το ποσό που πρέπει να εισπραχθεί ώστε το (ποσοστό του) 15% να ισούται με τα $100 του ετησίου εφάπαξ.
Ακαθάριστα Έσοδα / Χονδρική Τιμή Μονάδας = Πωλήσεις (σε τεμ) . Αντικαθιστούμε:
$666.67 / $0.70 = 952.38, έστω 953: είναι τα κομμάτια που πρέπει να πουληθούν ώστε το (ποσοστό του) 15% να ισούται με τα $100 του ετησίου εφάπαξ.
Συνεπώς ένα ποσοστό 15% συμφέρει όταν ο καλλιτέχνης πουλάει λιγότερα απο 952 κομμάτια. Αν πουλήσει περισσότερα, το εφάπαξ των $100 είναι προτιμότερο. Σύμφωνα με τους αριθμούς, μια συμφωνία με ποσοστά είναι καλύτερη για κάποιον που πουλάει λίγο, ενώ η εφάπαξ συμφωνία είναι ευνοϊκή για καλλιτέχνες με μεγάλες πωλήσεις.
Άλλοι σημαντικοί παράγοντες.
Η επιτυχία ενός κομματιού οφείλεται και στην προσπάθεια του marketing (ίσως πλέον κυρίως σ’ αυτήν). Η προσάθεια αυτή εκδηλώνεται και στα ηλεκτρονικά καταστήματα. Στο iTunes ή στο Beatport βλέπετε ειδικές αναρτήσεις και προθήκες για την προώθηση κάποιων νέων κυκλοφοριών. Αυτή η προώθηση γίνεται απο το ίδιο το κατάστημα, μετά απο συμφωνίες, διαπραγματεύσεις ή με έντονη πίεση απο τους διανομείς των συγκεκριμένων ηχογραφημάτων. Όταν ένα έργο συνοδεύεται από μια ισχυρή διαφημιστική εκστρατεία κι ένα ελκυστικό “αφήγημα”, ο διανομέας έχει ισχυρή μόχλευση απέναντι στον πωλητή ώστε να διεκδικήσει την ειδική τοποθέτηση του έργου και την προώθησή του κατά προτεραιότητα. Όλοι καταλαβαίνουν πόσο βοηθά τις πωλήσεις μια περίοπτη θέση στην αρχική σελίδα του καταστήματος, σε αντίθεση με την αλφαβητική ή τυχαία ταξινόμηση του έργου στα βάθη των αρχείων.
Οι μόνοι διανομείς που θ’ αναλάβουν τέτοιο εγχείρημα είναι αυτοί που έχουν κίνητρο, δηλ οικονομικό όφελος από την εμπορική επιτυχία του πελάτη τους - αυτοί που πληρώνονται με ποσοστά επί των πωλήσεων. Κερδίζει ο καλλιτέχνης, κερδίζει κι ο διανομέας. Όσοι πληρώνονται εφάπαξ δεν έχουν λόγο να κυνηγήσουν την επιτυχία του πελάτη, στο βαθμό που μια τέτοια προσπάθεια απαιτεί πόρους. Σίγουρα θα ήθελαν να διανείμουν το επόμενο single ή αλμπουμ σας ή να σας πάρουν ακόμη μιαν ετήσια συνδρομή, αλλά δεν θα εμπλακούν όπως ο συνεργάτης που παίρνει ποσοστά.
Κατηγορίες διανομέων
Υπάρχει πλήθος διανομέων και μια ουσιαστική διαφορά μεταξύ των περισσότερων. Αυτή αφορά το είδος της πελατείας: κάποιοι επικεντρώνονται στην αύξηση του καταλόγου τους, κάποιοι (μικρότεροι) επιλέγουν καλλιτέχνες, εξειδικεύονται και επενδύουν στην εμπορική επιτυχία τους.
Οι μεγάλοι διανομείς εξυπηρετούν κατα κύριο λόγο μεμονωμένους καλλιτέχνες και σπανιότερα εταιρίες. Δεν επιλέγουν τους πελάτες τους (εκτός απο κάποιες βασικές, τεχνικές προδιαγραφές) και δεν διατηρούν κάποιου είδους προσωπική επαφή μ’ αυτούς. Έχουν τις καλύτερες τιμές στην αγορά και χρεώνουν εφάπαξ ή/και ετήσια (Tunecore, cdbaby, ReverbNation κλπ).
Οι εξειδικευμένοι κυρίως εξυπηρετούν ανεξάρτητες ετικέτες και καθιερωμένους στο χώρο τους καλλιτέχνες. Επιλέγουν την μουσική που διανέμουν κι επιδιώκουν συνεργασία με καλλιτέχνες που θεωρούν υποσχόμενους ή έχουν ελκυστικό αφήγημα. Εμπλέκονται face-to-face με τους καλλιτέχνες τους και ασχολούνται με την προώθησή τους. Σε αντάλλαγμα, κατά κανόνα πληρώνονται με ποσοστά (The Orchard, InGrooves, FUGA, Label-Worx κλπ)
Επιλογή διανομέα
Για τους μεγάλους διανομείς δεν έχει σημασία πώς πληρώνονται, εφάπαξ ή ποσοστά. Τα έσοδά τους προέρχονται από ένα πολυάριθμο πελατολόγιο και δεν ενδιαφέρονται για ατομικές περιπτώσεις, οπότε δεν ασχολούνται με την εμπορική επιτυχία των καλλιτεχνών που διανέμουν. Συνεπώς οι μικροί διανομείς είναι καλύτερη επιλογή. Ωστόσο δύσκολα συνεργάζονται με πρωτοεμφανιζόμενους καλλιτέχνες, ακόμα και εταιρίες. Αναζητούν σπουδαίο υλικό, ελκυστικό αφήγημα, πιστούς ακροατές ή εκτενές έργο. Και φυσικά χρεώνουν για τις υπηρεσίες τους με ποσοστά.
Η συμφωνία με ποσοστά είναι προτιμότερη από το εφάπαξ - αλλά μόνον με μικρό, εξειδικευμένο διανομέα. Για νέους καλλιτέχνες ή εταιρίες, μια τέτοια συμφωνία μπορεί να είναι ανέφικτη. Αν ανήκετε σ’ αυτήν την κατηγορία, συμβληθείτε με τους μεγάλους, αλλά μόνον πληρώνοντας εφάπαξ, χωρίς ποσοστά, και με σύμβαση αορίστου χρόνου απο την οποία μπορείτε να αποδεσμευτείτε σε διάστημα 1-2 μηνών και με μια απλή ανακοίνωση. Αν η μουσική σας έχει απήχηση και συνεχίζετε να προτιμάτε την ανεξάρτητη σκηνή, αναζητήστε εναν μικρό, εξειδικευμένο διανομέα που ενδιαφέρεται για ποσοστά και θα τρέξει για την επιτυχία σας. Μέχρι τότε αρκεστείτε να υπάρχει η μουσική σας στα μεγάλα καταστήματα του διαδικτύου και κυρίως στους streamers.
ΠΟΙΟΝ ΔΙΑΝΟΜΕΑ ΝΑ ΠΡΟΤΙΜΗΣΩ;
Δεν υπάρχει “ο καλύτερος” διανομέας, υπάρχουν πολλοί που είναι καλοί. Ο ιδανικός για σας εξαρτάται από το σχέδιο και τους στόχους σας και πιθανότατα θα αλλάξει στο μέλλον. Αυτή είναι μια λίστα με εταιρίες διανομής που θεωρώ καλές επιλογές. Είναι χωρισμένη σε δυο κατηγορίες, “μεγάλοι” και “εξειδικευμένοι”. Οποισδήποτε ανεξάρτητος μπορεί να χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες των πρώτων, οι δεύτεροι ενδιαφέρονται περισσότερο για οργανωμένες δισκογραφικές ή εκδότες. Μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Εξυπηρέτηση Πελατών τους για μια εμπειρία από πρώτο χέρι για το τί να περιμένετε.
Οι Μεγάλοι
Οι τέσσερεις εταιρίες με τους καλύτερους όρους. Μην περιμένετε ιδιαίτερη προσωπική επικοινωνία, αλλά είναι οικονομικές και κρατάτε το μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων. Ξεχωρίζω την Songflow, θυγατρική της πασίγνωστης FUGA. Σας ανεβάζει στο Beatport ακόμα κι αν δεν έχετε δισκογραφικό συμβόλαιο.
Εφάπαξ πληρωμή, $10 το single, $30 το άλμπουμ (για τον πρώτο χρόνο, μετά $50 κάθε χρόνο).
Σύμβαση αορίστου χρόνου, περίοδος λήξης ασαφής.
0% παρακράτηση ποσοστών.
4 εβδομάδες αναμονή (από την παράδοση μέχρι την ανάρτηση).
Πληρωμές και εκκαθαριστικά με καθυστέρηση 2 εβδομάδων, στατιστικά για iTunes και Spotify σε πραγματικό χρόνο.
Προσφέρει εκδοτική σύμβαση για ένα 10% απο τις εισπράξεις και 20% από τα έσοδα συγχρονισμού (ενσωμάτωση, sync licensing).
Δεν διανέμει στο Beatport.
Οι κωδικοί UPC είναι δωρεάν.
Όροι και Προϋποθέσεις εδώ.
Εφάπαξ πληρωμή, $13 το single, $49 το άλμπουμ. Πλήθος προωθητικών εργαλείων.
Σύμβαση αορίστου χρόνου, λήξη σε 24 ώρες από την ανακοίνωση.
9% παρακράτηση από τις πωλήσεις on-site, 0% παρακράτηση δικαιωμάτων.
4 εβδομάδες αναμονή (από την παράδοση μέχρι την ανάρτηση) - στην πράξη πολύ πιο σύντομη.
Πρώτη πληρωμή και εκκαθαριστικό με καθυστέρηση 2 εβδομάδων, στην συνέχεια εβδομαδιαία στατιστικά για iTunes, Spotify και Apple Music σε πραγματικό χρόνο.
Προσφέρει εκδοτική σύμβαση για ένα επιπλέον 15%
Δεν διανέμει στο Beatport.
Οι κωδικοί UPC χρεώνονται, $5 για το single και $20 για το άλμπουμ.
Όροι και Προϋποθέσεις εδώ.
Εφάπαξ πληρωμή, €5,00 το χρόνο για κάθε κομμάτι. 10% έκπτωση για 3ετή συνδρομή, 20% για 5ετή.
Σύμβαση αορίστου χρόνου, λήξη οποτεδήποτε.
0% παρακράτηση ποσοστών.
Άγνωστος χρόνος αναμονής (από παράδοση έως ανάρτηση).
Πρώτη πληρωμή και εκκαθαριστικό με καθυστέρηση 3 μηνών.
Διανέμει στο Beatport ως ανεξάρτητο label, το Songflow Beats.
Οι κωδικοί EAN/ISRC είναι δωρεάν.
Όροι και Προϋποθέσεις εδώ.
Το βασικό επίπεδο είναι δωρεάν, εφάπαξ πληρωμή με πολλές εναλλακτικές - $10-40/μήνα για 2-5 κυκλοφορίες άλμπουμ τον χρόνο (16% έκπτωση για ετήσια συνδρομή). Πλήθος προωθητικών εργαλείων + δωρεάν προσωπική ιστοσελίδα.
13% παρακράτηση από τις πωλήσεις on-site, 0% παρακράτηση δικαιωμάτων.
Άγνωστη αναμονή (από την παράδοση μέχρι την ανάρτηση).
Πρώτη πληρωμή και εκκαθαριστικό με καθυστέρηση μηνός, εβδομαδιαία στατιστικά σε πραγματικό χρόνο.
Δεν διανέμει στο Beatport.
Όροι και Προϋποθέσεις εδώ.
Οι Εξειδικευμένοι
Πέντε γνωστές, αξιόπιστες εταιρίες χωρισμένες σε δυο ομάδες, μια για μπάντες / solo καλλιτέχνες, η άλλη για EDM. Οι εταιρίες αυτές συνεργάζονται είτε με εκδότες, είτε με καλλιτέχνες που έχουν μεγάλο κατάλογο ή ακροατήριο. Επειδή φιλτράρουν το περιεχόμενό τους, θα χρειαστεί να συνεννοηθείτε για να καταλήξετε σε μια συνεργασία. Οι όροι είναι διαπραγματεύσιμοι - όσο πιο μεγάλος ο κατάλογος ή το ακροατήριό σας, τόσο πιο ευνοϊκοί. Γι' αυτόν τον λόγο δεν έχουν σταθερές τιμές για τις υπηρεσίες τους.
Εξειδικευμένοι διανομείς - για μπάντες
Από τους μεγαλύτερους διανομείς που ενεργοποιούνται στο διαδίκτυο. Ανήκει στην SONY, συγχωνεύτηκε πρόσφατα με την IODA.
Συνήθως παρακρατά το 30% των εσόδων.
Πληροφορίες εδώ.
Άλλος ένας εξειδικευμένος διανομέας. Στενοί δεσμοί με την Universal (της οποίας υπήρξε κεντρικός διανομέας Βόρειας Αμερικής), χρηματοδοτήθηκε από την Shamrock Capital και εξαγόρασε την Fontana Distribution. (H Shamrock φέτος πουλάει το μερίδιό της στην InGrooves).
Συνήθως παρακρατά το 10-30% των εσόδων.
Σύμβαση αορίστου χρόνου, σύντομη περίοδος λήξης.
Πληροφορίες εδώ.
Εξειδικευμένοι διανομείς - για EDM
Οι διανομείς αυτοί προσφέρουν εξαιρετικές υπηρεσίες σε καλλιτέχνες που ειδικεύονται στην ηλεκτρονική χορευτική μουσική. Προτιμώτερος είναι ο FUGA, που είναι και ο πιο γνωστός. Διανέμουν σε όλα τα σημεία (από Armada Music μέχρι Spinning Records). Άλλοι εξειδικευμένοι EDM διανομείς (πχ Baseware της Beatport) χρησιμοποιούν την υπηρεσία αυτή για να μοιράσουν τον δικό τους κατάλογο. Άν η FUGA είναι ακριβή για την τσέπη σας (ετήσιο εφάπαξ και ποσοστά), σκεφτείτε ή την Label Engine ή την Baseware.
Μακράν ο μεγαλύτερος διανομέας EDM / IDM
Εμπειρία, αξιοπιστία και αποτελεσματικότητα - σε αντίστοιχο, υψηλό κόστος
Πλήθος προωθητικών εργαλείων + εκκαθαριστικό δικαιωμάτων
EDM κανάλι, DJs απ’ όλο τον κόσμο.
Ετήσια σύμβαση, λήξη ένα μήνα από την ανακοίνωση.
15% κρατήσεις από δικαιώματα, χωρίς εφάπαξ
EDM κανάλι, DJs απ’ όλο τον κόσμο.
Μάλλον ετήσια σύμβαση, λήξη ακαθόριστη.
15% κρατήσεις από δικαιώματα, δυνατότητα εφάπαξ ή συνδυασμού των δυο.
Πλήθος προωθητικών εργαλείων + εκκαθαριστικό δικαιωμάτων
EDM κανάλι, DJs απ’ όλο τον κόσμο.
10-20% κρατήσεις από δικαιώματα
Πλήθος προωθητικών εργαλείων + εκκαθαριστικό δικαιωμάτων
Συμπεράσματα
Μη βιαστείτε να καταλήξετε σε κάποιον διανομέα. Googlάρετε, αναζητήστε κριτικές, επικοινωνήστε με την Εξυπηρέτηση Πελατών και διαβάστε τους Όρους και Προϋποθέσεις. Αποκτήστε μια αίσθηση για τις επιλογές σας. Η προσωπική προσέγγιση είναι σαφώς προτιμότερη κι αν η μουσική σας το αξίζει, ένας δραστήριος διανομέας μπορεί να κάνει την διαφορά σε βάθος χρόνου. Η κατανόηση του τι κάνουν οι ψηφιακοί διανομείς και ποιά είναι τα κίνητρά τους είναι απαραίτητη για να ξεχωρίσετε τον κατάλληλο συνεργάτη.
Πηγές:
https://blog.landr.com/everything-musicians-need-know-digital-music-distribution/
https://www.thebalancecareers.com/find-music-distribution-2460722
http://www.musicthinktank.com/mtt-open/is-physical-distribution-worth-it-for-indies.html
https://heroic.academy/indie-musicians-guide-to-digital-distribution/
https://www.digitalmusicnews.com/2014/05/29/digital-distribution-company-review/