Το βασικό προϊόν της μουσικής βιομηχανίας, όχι, δεν είναι η μουσική, είναι η αποτυχία: οι περισσότεροι καλλιτέχνες με δισκογραφικό συμβόλαιο δεν πετυχαίνουν, το να ξεκινήσεις είναι ήδη δύσκολο, και η επιτυχία μοιάζει περισσότερο θεϊκή παρέμβαση παρά ανταμοιβή μιας υπεράνθρωπης προσπάθειας. Έχεις περισσότερες πιθανότητες να σε χτυπήσει κεραυνός και να επιζήσεις από το να πραγματοποιήσεις τα μουσικά σου όνειρα - πόσο μάλλον να βιοποριστείς απ' αυτά. Η επιτυχία είναι το αναπάντεχο αποτέλεσμα σκληρής προσπάθειας και καλά υπολογισμένου ρίσκου, είναι πολύτιμη και πρέπει να την διαφυλάξεις. Αυτά είναι τα πιο κοινά στραβοπατήματα. Απόφυγέ τα.
Το καλάμι
Αν αργείς (ή δεν εμφανίζεσαι) στα live, χάνεις πρόβες, δεν ενδιαφέρεσαι για το μουσικό είδος που υπηρετείς, φέρεσαι απαξιωτικά στην υπόλοιπη μπάντα / ορχήστρα και δεν καλλιεργείς την σχέση σου με το κοινό (online και προσωπικά), κάνεις καταπληκτική δουλειά για να καταστρέψεις την όποια μουσική προοπτική σου. Αυτή η επαγγελματική δεοντολογία θα σε πάει μακριά. Στο πουθενά.
Οι καταχρήσεις
Ο καθένας κάνει τις επιλογές του στο θέμα. Αν οι επιλογές σου είναι ο εθισμός, μην περιμένεις να δοξαστείς, περίμενε να πεθάνεις. Κυκλοθυμία, στήσιμο σε επαγγελματικά ραντεβού, αδιαφορία και αδικαιολόγητες απουσίες είναι μια καλή αρχή. Προβλήματα με την αστυνομία, ακυρωμένες εμφανίσεις, κλοπές (μεταξύ συναδέλφων!), βία και αιφνίδιος θάνατος είναι η συνηθισμένη κατάληξη.
Περιμένεις να σε “κάνει” ο μάνατζερ ή η εταιρία σου
Ένα δισκογραφικό συμβόλαιο δεν αποτελεί εγγύηση ότι δεν θα μείνεις στο ράφι. Αλλά και για να σε υπογράψουν, πρέπει να έχεις ξεκινήσει την καριέρα σου με επιτυχία. Αν δεν επενδύσεις εσύ σ’ αυτήν, μην περιμένεις να το κάνει η εταιρία. Που σημαίνει πως το DIY δεν είναι εναλλακτική, είναι μονόδρομος.
Δεν έχεις έντονη διαδικτυακή παρουσία
Ιδανικά φτιάξε μια ιστοσελίδα. Αλλά σε κάθε περίπτωση, προσπάθησε να βρίσκεσαι παντού. Όχι μόνο στα αυτονόητα (Facebook, Twitter, YouTube κλπ), αλλά και σε blogs ή sites που συχνάζει το πιθανό ακροατήριό σου. Αν δεν βρείς εσύ το κοινό, εκείνο δεν θα σε ψάξει.
Δεν έχεις merchandise
Δεν θέλουν όλοι ένα T-shirt ή καπέλο με τ’ όνομα ή το logo σου, αλλά θα εκπλαγείς με το πόσοι θέλουν. Στη χώρα μας σπάνια θα δείς να πωλούνται CD, καπέλα, T-shirts, μπαντάνες κλπ στα live. Κάνε την διαφορά και όχι διακριτικά: ένα μεγάλο stand, σε εμφανές σημείο, με πωλητή, ταμειακή και POS. Τα αυτόγραφα και οι selfies είναι δωρεάν, τα υπόλοιπα αφήνουν κέρδος.
Δεν παίζεις ζωντανά
Οι πωλήσεις, φυσικές και ηλεκτρονικές πέφτουν συνέχεια, όλοι περιμένουν τα (πενιχρά) δικαιώματα από το streaming. Αν δεν κλείνεις live, συχνά και σε διαφορετικά μέρη, χάνεις οπαδούς και μετρητά
Η μουσική σου είναι χάλια
Τι εννοούμε χάλια; αν η μουσική σου δεν είναι φανταστική για μια σημαντική μερίδα κόσμου, πρέπει να κάνεις μεγάλες αλλαγές. Ξεκίνα από τους δημιουργούς. Αν είσαι ο ίδιος δημιουργός και έχεις εξαντλήσει τις δυνατότητές σου, βρες άλλους να σου γράψουν τραγούδια και μην ανακατεύεσαι στα πόδια τους.
Οι συνεργάτες σου δεν είναι στο ίδιο μήκος κύματος
Επαγγελματισμός, στοχοπροσήλωση, όραμα, σκληρή δουλειά και ομαδικό πνεύμα. Θέλεις να κερδίσεις τα “καπιταλιστικά γουρούνια της μουσικής βιομηχανίας” στην έδρα τους, με τα όπλα τους. Don’t bring a knife to a gunfight.
Δεν είσαι διαθέσιμος ανα πάσα στιγμή
Οι ευκαιρίες δεν εμφανίζονται όταν τις περιμένεις ή τις κυνηγάς - το αντίθετο μάλιστα. Όταν σου δίνονται να είσαι παρών / -ούσα και να τις αρπάζεις. Η εποχή του απρόσιτου καλλιτέχνη έχει περάσει.
Το κάνεις για τα λεφτά
Μην έχεις αυταπάτες, θα βγάλεις περισσότερα σαν deliverάς. Η πραγματικότητα είναι πως η μεγάλη πλειοψηφία των καλλιτεχνών είναι φτωχοί - ακόμη κι οι επιτυχημένοι υπήρξαν φτωχοί. Μια καριέρα είναι κυρίως μια μάχη για το ψωμί, σπάνια για το παντεσπάνι. Αν δεν σε συναρπάζει η μουσική, το πάθος για την δημιουργία και την ζωντανή εκτέλεσή της, πραγματικά βρίσκεσαι σε λάθος δουλειά.
Πληρώνεις views, followers ή likes
Όλοι στο χώρο ξέρουν πως γίνεται αυτό και κυρίως πότε γίνεται. Μην ξοδεύεις πόρους για να εξαπατήσεις πιθανούς μελλοντικούς συνεργάτες, δούλεψε για ν’ αποκτήσεις πραγματικούς οπαδούς - χωρίς αυτούς δεν είσαι πραγματικός καλλιτέχνης.
Δουλεύεις υπό την επήρεια
Θα χρειαστείς το διπλό χρόνο (και χρήμα) για να ηχογραφήσεις ένα κακό αποτέλεσμα. Η μουσική σου είναι ένα μόνιμο δείγμα της δημιουργικότητας και του ταλέντου σου, θα προσελκύει ακροατές για τις επόμενες δεκαετίες. Άν είναι ένα κακό δείγμα - μάλλον όχι.
Χαρίζεις την μουσική σου,
συνήθως μοιράζοντας promo CDs ή .mp3. Χρησιμοποίησε το υλικό σου στρατηγικά, έτσι ώστε όταν έρθει η ώρα να έχεις αρκετό για πώληση. Διαφορετικά η δουλειά σου δεν θα παράγει έσοδα, το κοινό θα εννοεί να την αποκτά δωρεάν και κανείς (βλ. οι εταιρίες) δεν θα ενδιαφερθούν να επενδύσουν σ’ αυτήν.
Οι αναρτήσεις και τα δελτία Τύπου σου είναι βαρετά / άκυρα
Μάθε να γράφεις έξυπνα - λίγα και καλά. Να θυμάσαι ότι αυτός /-ή που θα διαβάσουν το δελτίο σου έχουν ήδη διαβάσει πάρα πολλά, βρες τρόπους να ξεχωρίζεις.
Πληρώνεις για να παίζεις ή για να μπαίνεις στην αφίσσα
Συμβαίνει κυρίως στο hiphop και με τους DJs. Άλλο το να συμμετέχεις δωρεάν σε μια παράσταση για να σε γνωρίσει μεγαλύτερο κοινό κι άλλο να πληρώνεις κι από πάνω… Μην τρελλαθούμε τελείως - μην το δέχεσαι ποτέ.
Το κοινό σου είναι βίαιο
Είναι δύσκολο να προσελκύεις οπαδούς, είναι αδύνατον να τους διαλέγεις. Αν συστηματικά ξεσπούν καυγάδες, υπάρχει οπαδική βία, εμφανίζονται όπλα ή ακούγονται εμπρηστικά συνθήματα, δεν θα σε θέλει κανένας στον χώρο του. Μην ενθαρρύνεις αυτήν την συμπεριφορά.
Photo by Rob Marquart, licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 Generic (CC BY-SA 2.0).
https://www.digitalmusicnews.com/?s=17+Ways+to+Kill+a+Music+Career